ورق ام دی اف MDF خام یکی از پرکاربردترین اجزای محصولات دکوراسیون داخلی مانند انواع کابینت آشپزخانه، اپن آشپزخانه، کمد دیواری و غیره است. برای همین قیمت ام دی اف خام یا به عبارت بهتر، قیمت ورق ام دی اف یک عامل اساسی در این محصولات بشمار می‌رود. قیمت روز ورق MDF بصورت حدودی بین ۴۰۰,۰۰۰ تا ۴۹۰,۰۰۰ هزار تومان می‌باشد (تابستان ۱۳۹۸).

قیمت به روز ورق ام دی اف ایرانی و خارجی به صورت دقیق تر در جدول لیست قیمت آمده است. همچنین میتونید با قیمت کابینت ام دی اف – MDF و کاربردها و مزایای آن آشنا بشید.

 

ام دی اف (MDF) چیست؟

ام دی اف MDF مخفف واژه Medium density fiberboard است که جزء فرآورده‌های چوبی محسوب می‌شود. در حقیقت MDF نوعی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می‌گردد. ام دی اف را معمولاً به‌صورت خام مصرف نمی‌کنند بلکه آن را با استفاده از متریال‌های مختلف روکش می‌نمایند .

لیست قیمت ورق ام دی اف MDF در بازار

یکی از عوامل مؤثر در هزینه کابینت‌ها، قیمت ورق MDF است. قیمت روز چند نوع ورق ام دی اف متداول در بازار رو در جدول زیر مشاهده می‌کنین:

  • آخرین بروز رسانی تابستان ۹۸
نوع ورق حداقل قیمت – تومان حداکثر قیمت – تومان توضیحات
ورق ام دی اف (MDF) سفید ایرانی ۴۰۰,۰۰۰ ۴۵۰,۰۰۰ ضخامت ۱۶ mm، ابعاد ۱۸۳*۳۶۶ cm
ورق ام دی اف (MDF) رنگی ایرانی ۴۱۰,۰۰۰ ۴۸۰,۰۰۰
ورق ام دی اف (MDF) براق ایرانی ۴۱۰,۰۰۰ ۴۶۰,۰۰۰
ورق ام دی اف (MDF)رنگی پویا ۵۲۰,۰۰۰ ۵۹۰,۰۰۰ برند پویا – ۱۶ mm، ابعاد ۲۱۰*۳۶۰ cm
ورق ام دی اف هایگلاس ایرانی ۳۸۰,۰۰۰ ۴۷۰,۰۰۰ ۱۶ mm، ابعاد ۱۲۲*۲۴۴ cm
پلی گلس گروه ۱ ۵۶۰,۰۰۰ ۵۹۰,۰۰۰
پلی گلس گروه ۲ و۳ ۶۱۰,۰۰۰ ۷۰۰,۰۰۰
ورق ام دی اف هایگلاس ترک ۷۱۰,۰۰۰ ۷۴۰,۰۰۰ ۱۶ mm، ابعاد ۱۲۲*۲۴۴ cm
ورق هایگلاس ترک گروه ۲ تا ۳ ۷۰۰,۰۰۰ ۷۴۰,۰۰۰ قیمت هر گروه نسبت به گروه بعدی حدودا ۳۵۰۰۰ تومان اضافه میشود
صفحه روی کابینت ضخامت ۳۲ میلیمتر ۴۲۵,۰۰۰ ۴۴۵,۰۰۰ طول ۴۲۰ سانتیمتر
صفحه روی کابینت ضخامت ۴۸ میلیمتر ۴۵۵,۰۰۰ ۴۷۰,۰۰ طول ۴۲۰ سانتیمتر
ام دی اف فوق برجسته فرامید ۵۰۰,۰۰۰ ۵۶۰,۰۰۰ ۱۶ mm، ابعاد ۱۲۲*۲۴۴ cm
ام دی اف فوق برجسته کینگ برد ۳۹۰,۰۰۰ ۴۵۰,۰۰۰ ۱۶ mm، ابعاد ۱۲۲*۲۴۴ cm
قیمت ها با توجه به نوسانات دلار، تغییر خواهند کرد و سایت سلام ساختمان به صورت ماهانه و فصلی تمام قیمت ها را به روز میکند.

کاربردهای ام دی اف

انواع مختلف ام دی اف در دکوراسیون داخلی، کابینت آشپزخانه، انواع جاکفشی دیواری، درب و پنجره، غرفه‌های نمایشگاهی، مبلمان، کف‌پوش‌ها، قفسه‌ها، پارتیشن‌ها، دیوارکوب‌ها، پوشش‌های سقف و موارد دیگر کاربرد دارد که روز به روز نیز به کاربردهای آن افزوده می‌شود.

کابینت ام دی اف آشپزخانه

ورق ام دی اف پرکاربردترین ماده در ساخت انواع کابینت آشپزخانه محسوب می شود. ام دی اف نه تنها در ساخت کابینت ام دی اف نقش اصلی را بازی می کند بلکه در بیشتر انواع کابینت آشپزخانه مثل کابینت های گلاس، کابینت ممبران و حتی کابینت چوبی ماده اصلی است بخصوص برای تهیه بدنه ی کابینت ها. لذا قیمت ام دی اف در اقتصاد دکوراسیون و کابینت ها نقش اساسی ایفا می‌کند.

ام دی اف آشپزخانه

شاید شما نیز عبارت «ام دی اف آشپزخانه» را شنیده باشید. در واقع منظور افراد از بیان ام دی اف آشپزخانه، عموماً کابینت ام دی اف آشپزخانه است. تمامی اجزای بدنه و درب های کابینت ام دی اف آشپزخانه (بجز صفحه کابینت)، از ورق ام دی اف ساخته می‌شود. ام دی اف آشپزخانه یا همان کابینت ام دی اف دارای نوع ساده (ورق ام دی اف ساده) و ام دی اف براق می‌باشد.

مزایای ام دی اف

– دامنه وسیع دانسیته (وزن مخصوص)، ضخامت و ابعاد قابل تولید

– قابلیت ابزار خوری، ماشین‌کاری و سنباده زنی

– سطوح صاف و متراکم

– قابلیت شکل‌پذیری و لبه‌های صاف

– قابلیت انجام روسازی‌های مختلف همچون انواع روکش‌های چوبی و غیر چوبی و …

– پایداری ابعاد و مقاومت به فشرده شدن

– زیبایی ظاهری

– قیمت مناسب نسبت به چوب

-راحت تمیز می‌شوند

معایب ام دی اف

– در صورت خراشیدن رویه و نفوذ آب به سرعت خراب می‌شوند.

– بعضی از انواع به حرارت و گرما حساس هستند.

– دارای بافت نرم است که دلیل سهولت ابزار زدن آن نیز می‌باشد. ولی همین نرمی باعث می‌شود که مثلاً پیچ‌ها با چند بار باز و بسته شدن هرز و لق شوند مگر اینگه محل پیچ را تغییر دهیم.

– به دلیل وجود فرمالدئید در رزین آن برای سلامتی خطرناک است. هرچند مقدار فرمالدئید به کار رفته در ساخت MDF به اندازه‌ای نیست که باعث نگرانی زیاد شود. اما بخار شدن فرمالدئید به کار رفته در آن می‌تواند هوای خانه را آلوده کرده و به‌خصوص برای کودکان نیز مضر می‌باشد.

اجزاء تشکیل دهنده ام دی اف

مشخصات فنی

این محصول دارای تنوع بالایی می‌باشد. امروزه می‌توان تخته فیبر‌های MDF بسیار متنوعی از جمله تخته‌های سه‌لایه یا تک‌لایه یکنواخت و همگن، تخته‌های نازک و ضخیم در ابعاد مختلف، تخته‌هایی با فرمالدئید زیاد، فرمالدئید کم و بدون فرمالدئید، قطعات تبدیل به سایز شده، روکش شده، لبه چسبانده، نقش برجسته، قالب‌گیری شده، ابزار خورده، پروفیل شده، با دانسیته‌های بسیار متنوع، مقاوم در برابر رطوبت، آتش، قارچ، حشرات و … را در بازارهای جهانی یافت. این محصول ضمن دارا بودن ویژگی‌های مشابه سایر اوراق فشرده چوبی دارای برخی خواص برتر نیز می‌باشد که باعث ارتقاء آن در بین سایر اوراق فشرده چوبی مانند تخته خرده چوب (نئوپان)، تخته فیبر سخت و … شده است .

MDF به‌دلیل ساختار یکنواخت همگنی که دارد به راحتی ابزار کاری شده و تهیه پروفیل و برش‌کاری به‌راحتی و بدون اتلاف و خرابی امکان‌پذیر است. همچنین بواسطه داشتن سطح بسیار صاف و صیقلی قابلیت روکش‌کاری و رنگ شدن خوبی دارد. در برابر رطوبت، پوسیدگی و همچنین خوردگی توسط حشرات از جمله موریانه کاملاً مقاوم است. طول عمر بیشتری داشته و در برابر تغییر شکل و خمیدگی و پیچش مقاوم بوده و از خاصیت ضد صدا بودن برخوردار است.

روش تولید آن به این صورت است که ابتدا قطعات چوبی را در بخش چیپر به صورت چیپس در آورده و سپس چیپس‌ها را دفیبره می‌کنند. الیاف جدا شده با چسب مخلوط گردیده و به رطوبت مناسب می‌رسند. مخلوط الیاف و چسب در فرمینگ به‌صورت کیک در آمده و در پرس فشرده می‌شوند. تخته‌ها پس از سرد شدن، اندازه بری شده و بسته‌بندی می‌گردد.

ابعاد MDF به طور معمول ۴۱۰۰*۱۸۳۰، ۳۳۶۰*۱۸۳۰، ۲۴۴۰*۱۸۳۰، ۲۴۴۰*۱۲۲۰ میلیمتر می‌باشد. البته با سایزهای وارداتی از ایتالیا ۴۱۰۰*۲۱۰۰ و از اتریش ۲۸۰۰*۲۰۷ می‌باشد. ضخامت‌های معمول نیز ۳، ۴، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۵، ۳۲، ۳۸ میلیمتر می‌باشد که هر کدام کاربردهای خاصی دارد. مثلاً ضخامت‌های کم در حد ۳ میلیمتر معمولاً در ساخت رویه درب‌ها استفاده می‌شود.

به طورکلی تخته فیبرهای نیمه‌سنگین (MDF) از نظر خواص و ویژگی‌ها به دو گروه تخته فیبرهای با خواص معمولی و خواص ویژه تقسیم می‌شوند. تخته‌های صنعتی خاص دارای ویژگی‌هایی علاوه بر مشخصات معمول MDF هستند که با اعمال تغییرات در پروسه تولید، با استفاده از چسب‌های مختلف یا مواد افزودنی گوناگون تولید می‌شوند. بعضی از انواع MDF های خاص به شرح زیر است:

MDF نازک (Thin MDF): این تخته‌ها طبق استاندارد (EN-622 -5) به کلاس‌های ۸/۱ تا ۵/۲ میلیمتر و ۵/۲ تا ۶ میلیمتر و ۴ تا ۶ میلیمتر تقسیم می‌شوند. از موارد کاربرد MDF های نازک، کف کشوها، پشت کابینت‌ها، رویه درب‌ها، دیوارکوب‌ها، پوشش‌های سقف، غرفه‌های نمایشگاهی، صنایع اتومبیل سازی و … می‌باشد.

MDF ضخیم (Thick MDF)

این محصول نیز طبق استاندارد EN-622-5 به کلاس‌های ۳۰ تا ۴۵ میلیمتر و ۴۵ تا ۶۰ میلیمتر تقسیم می‌شوند و جهت سازه‌های معماری، پایه‌های میز، طاق‌ها، صفحه‌های رویه کابینت‌، کف نیمکت و … بکار می‌روند.

MDF مقاوم در برابر رطوبت: این نوع MDF بیشتر برای مصرف در محیط با رطوبت نسبی حداکثر ۸۰% استفاده می‌شود و با بهبود چسب فرمالدئید معمولی مورد استفاده در تولید MDF یا استفاده از یک چسب ضد رطوبت جایگزین تولید می‌شود. تمام خصوصیات MDF معمولی به اضافه استحکام طولانی‌تر و تغییر ابعاد کمتر در اثر رطوبت را دارا می‌باشد و طبق استاندارد EN-622-5 در دو نوع کلاس موجود است. یکی MDF.H که برای استفاده عمومی در محیط مرطوب می‌باشد و دیگری MDF.HLS که برای استفاده اوراق متحمل بار در محیط مرطوب می‌باشد. موارد استفاده آن مبلمان حمام و دستشویی، کابینت دور ظرفشویی، کفپوش‌ها و … می‌باشد.

البته با ورود ورق‌های pvc به بازار استفاده از این مورد در محیط‌های مرطوب کاهش یافته است و قطعاتpvc جایگزین این محصولات شده‌اند.

MDF ام دی اف مقاوم در برابر حشرات و قارچ‌ها

این نوع ام دی اف ها که بیشترین استفاده آنها در تولید بعضی کفپوش‌ها است، دارای مواد ضد حشرات می‌باشد.

MDF مقاوم در برابر آتش

برای این کار یا MDF را با پوشش‌های ضد آتش می‌پوشانند و یا مواد و نمک‌های خاص ضد آتش را در حین پروسه تولید اضافه می‌کنند.

ام دی اف MDF با فرمالدئید کم

مقدار انتشار فرمالدئید از MDF معمولی بسته به نوع چسب و مقدار آن کمی متفاوت است ولی نباید از حد معینی بیشتر باشد. این نوع MDF ها در وسایل داخل منزل مانند مبلمان بکار می‌روند و بهتر است که تهویه مناسب در محل استقرار آنها وجود داشته باشد.

MDF با وزن مخصوص بالا (High drsity fiber board): MDF های استاندارد معمولی با ضخامت‌های ۱۲ تا ۱۹ میلیمتر معمولاً دارای دانسیته ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب هستند. اما دانسیته‌های بالاتر از ۸۰۰ نیز تولید و عرضه می‌شوند. این کار با اضافه کردن فیبر، چسب و فشار در پروسه تولید انجام می‌شود. افزایش دانسیته باعث افزایش قابلیت‌های ماشین کاری، سطح‌سازی و بهبود خصوصیات مکانیکی و فیزیکی می‌شود. از موارد استفاده این نوع MDF ها که در بازار به HDF معروفند می‌توان به کف‌پوش‌ها، درب‌ها، پله‌ها، قفسه‌های صنعتی و … اشاره کرد.

MDF با وزن مخصوص پایین (Low Dendity fiber board): LDF با وزن مخصوص ۵۵۰ تا ۶۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب و ULDF با وزن مخصوص زیر ۵۵۰ جهت استفاده در مواردی که وزن کمتر مورد نیاز است و نیازی به استحکام بالا وجود ندارد یا در مواردی که خواص عایق ضد صدا بودن مورد نیاز باشد تولید و عرضه می‌شود. مانند پروفیل‌های تزئینی معماری و ساخت غرفه‌های نمایشگاهی.

MDF با روکش‌های تزئینی

مهمترین و غیر قابل تفکیک‌ترین عملیات آماده‌سازی MDF جهت کاربرد نهایی، روسازی آن و خصوصاً روکش کردن آن است. انجام عملیات روکش کردن MDF امروزه جزء خدمات ضروری تولیدکنندگان MDF به مشتریان می‌باشد.

MDF های قالب‌گیری شده

در این روش تخته MDF به شکل خاصی که در پرس به آن داده می‌شود، تولید می‌گردد. مانند رویه‌های درب‌های طرح دار و حالت دار، کابینت ، کشو و … .

MDF های قابل انعطاف

به وسیله یک تیمار شیمیایی روی MDF با ترکیبات الکالین، می‌توان به آن خواص پلاستیک موقتی و قابلیت انعطاف و شکل پذیری داد.

از اجزای مهم سازنده MDF ، چسب‌ها هستند که در ساخت آنها رزین بکار رفته است. رزین‌های مورد استفاده در ساخت این محصول همانطور که اشاره شد رزین اوره فرمالدئید می‌باشد که میزان فرمالدئید این رزین‌ها نباید در هر ۱۰۰ گرم از ۳۰ گرم بیشتر باشد. در محصولات کم فرمالدئید که معرفی شد میزان فرمالدئید به ۹ گرم در هر ۱۰۰ گرم رزین محدود می‌شود.

امروزه اکثر MDF های تولید شده در جهان به صورت روکش شده یا به عبارت دیگر روسازی شده مصرف می‌شوند. روکش‌ها را می‌توان به دو گروه عمده روکش‌های طبیعی (چوبی) و روکش‌های مصنوعی تقسیم کرد.

 

منابع تامین انوع روکش‌های مصنوعی به‌صورت اصلی منابع خارجی و شرکتهای خارجی هستند. البته بعضی از شرکتهای داخلی دارای خطوط آغشته سازی برای تولید روکش‌های ملامینه و HPL هستند. این شرکتها اقدام به وارد کردن کاغذ روکش کرده و عملیات آغشته‌سازی کاغذ را با رزین‌های مورد نظر انجام داده و عملیات پرس‌کاری را انجام می‌دهند. از آنجا که محصولات صنایع پتروشیمی در ایران از قیمت کمتری برخوردار است. این عمل باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

روکش‌های طبیعی ام دی اف (روکش چوبی)

روکش‌ چوب کابینت لایه‌های نازک چوب هستند که طی فرایند خاصی تولید می‌شوند. معمولاً پس از پخت چوب در بخار یا آب داغ، قطعه‌ای از چوب را که اکثراً از گونه‌های پهن‌برگ هستند با روش‌های لوله‌بری با تراشه‌گیری تبدیل به لایه‌ها یا ورق‌های نازک چوب تزئینی می‌کنند.

از MDF با روکش‌های چوبی فقط مواردی که خطر رطوبت و حرارت وجود ندارد استفاده می‌شود. از مزایای آن زیبایی و طبیعی بودن آن است که نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان را به خود جلب می‌کند و عمده معایب آن عدم مقاومت در برابر رطوبت، حرارت و مواد شیمیایی و … است. MDF با روکش چوبی در ساخت مبلمان و سایر لوازم که در جای خشک و بی‌خطر قرار دارند و در آشپزخانه در سطوح عمودی مانند درب‌ها کاربرد دارد. بطور کلی مصرف این نوع روکش در ایران بسیار کم می‌باشد.

روکش‌های مصنوعی ام دی اف

لایه‌ها و اوراق منفرد یا مرکب از موادی نظیر کاغذ (تزئینی یا غیر تزئینی)، مواد ترموپلاستیک (PVC) و غیره می‌باشند که می‌تواند به رزین‌های مختلف مانند ملامین، فرمالدئید و فنل فرمالدئید آغشته شده باشد. این اوراق ممکن است با لاکهای پوشش مقاوم در برابر عوامل مختلف، ورق‌های اکریلیک، PVC و … پوشش داده شده باشد که برای پوشاندن سطوح اوراق فشرده چوبی نظیر MDF یا نئوپان و غیره بکار می‌روند.

  1. ورق‌ ام دی اف با روکش کاغذی (Paper Foil):

به این نوع روکش‌ها، Finish Foil یا به اصطلاح تجاری لترون (Letron) هم می‌گویند. لترون نام یکی از تولیدکنندگان مشهور این نوع روکش است که امروزه این نوع روکش اغلب با نام این شرکت خوانده می‌شود. این روکش از یک لایه کاغذ معمولاً تزئینی با وزن پایه ۱۴۰تا ۴۰ گرم به متر مربع (قبل از آغشته‌سازی) به‌صورت ساده یا طرحدار، ‌مات یا براق که با رزین‌های (معمولاً) ملامین فرمالدئید آغشته و خشک شده،‌ تشکیل شده است. وزن پایه‌ این روکش‌ها پس از آغشته سازی تا حداکثر ۳۰۰ گرم بر متر مربع نیز می‌رسد. این روکش‌ها به‌صورت ورق در ابعاد مختلف و اکثراً به‌صورت رول تولید می‌شوند. تمام این روکش‌ها را با استفاده از چسب و پرسهای طبقه‌ای یا پیوسته (رولی، غلطکی) روی تخته می‌چسبانند،‌ چسب‌های مورد استفاده عبارتند از: اوره فرمالدئید، پلی وینیل استات PVA و غیره.

در اکثر مواقع این روکش‌ها دارای نقوش و طرحها و رنگ‌های تزئینی هستند که به عنوان روکش تزئینی نهایی (دکور) استفاده می‌شوند. اما در مواردی محدود نیز برای رنگ کاری‌های دقیق و ظریف از انواع بدون رنگ و طرح آن به‌صورت ساده برای پوشش سطح MDF و زیرسازی رنگ استفاده می‌کنند. در این صورت این روکش می‌تواند صاف یا طرح برجسته مثل نقش رگه‌های چوب، ‌تار و پود و … براق یا مات باشد، سپس روی آنها را رنگ می‌کنند.

این نوع روکش‌ها علاوه بر کاربرد در پوشش سطوح اوراق ام دی اف برای ساخت نوار لبه ساده و پشت چسبدار و روکش‌ پروفیل‌ها و لبه‌های ابزار خورده کاربرد دارد.

در این روش MDF مورد استفاده برای روکش را سنباده زنی می‌کنند و سطح تخته باید بدون غبار و ناصافی و … بوده و تمیز باشد. تلرانس ضخامت حداکثر بین ۲/۰ میلیمتر برای تخته‌های تا ضخامت ۳۰ سانتیمتر و تا ۳/۰ میلیمتر برای تخته‌هایی با ضخامت بیش از ۳۰ میلیمتر برای این روکش کاری می‌باشد. سطوح تخته MDF باید قبل از روکش کردن تمیز شده و نیز عاری از عیوب سطحی باشد. همچنین دانه‌بندی میان سطح MDF برای روکش‌کاری مهم است. ‌زیرا اگر دانه‌بندی یکسان نباشد در روکش‌کاری‌های با سرعت بالا موجب اختلاف کیفیت چسبندگی روکش به تخته می‌شود.

شرایط چسبندگی فویل‌های کاغذی بسته به نوع تجهیزات روکش کردن فرق می‌کند. از پرس‌های مسطح طبقاتی روکش‌های چوبی می‌توان برای چسباندن روکش‌های کاغذی ضخیم‌تر (بالای وزن پایه ۸۰ گرم بر متر مربع) استفاده کرد. روکش کاغذهای سبک و متوسط از پنجاه سال پیش متداول شدند و در ابتدا پرسهای گرم طبقاتی مسطح با چسب UF معمولی یا کوپلیمرها برای چسباندن آنها استفاده می‌شد. اما امروزه اکثر روکش‌کنندگان MDF با این روکش‌ها دارای پرس‌های روکش غلطک داغ پیوسته هستند که با چسب UF با فرمولاسیون خاص برای چسباندن روکش روی تخته استفاده می‌کنند. البته هنوز چسب‌های کوپلیمری هم برای این کار استفاده می‌شود.

میزان پوشش چسب در هر دو روش حدود ۱۸۰ گرم بر متر مربع است. ایجاد بافت خاص روی روکش نیز در این روش امکان‌پذیر است که در پرس‌های طبقه‌ای بوسیله صفحات (پلیت‌های) منقوش برجسته و در پرس‌های غلطکی با استفاده از یک رول ثانویه با نقوش برجسته ایجاد می‌شود.

این نوع روکش از ارزان‌ترین انواع روکش می‌باشد که در مبلمان‌ها و لوازم ارزان قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روکش در برابر سایش و خش و کلاً عوامل مکانیکی مقاومت ندارد و مقاومتش در برابر حرارت و رطوبت نیز کمتر از روکش‌های ملامینه و لامینت‌ها است.

بیشترین کاربرد MDF ام دی اف های روکش شده با فویل کاغذی در ساخت کتابخانه‌ها،‌ قفسه‌های خانگی و مبلمان اداری و مسکونی کم دوام و ارزان است. از مزایای این روکش تنوع رنگ و نقش، ارزانی و کار آسان با آن است. و از معایب آن می‌توان دوام و مقاومت کمتر نسبت به عوامل خارجی را ذکر کرد.

این کاغذها هم به‌صورت تزئینی و هم به‌صورت ساده (جهت زیرسازی برای رنگ) وجود دارند و نیز به دو صورت آغشته شده و آغشته نشده عرضه می‌شوند و روی صفحات ورق‌های فشرده چوبی و MDF چسبانده می‌شوند.این نوع روکش برای زیرسازی اقدامات روسازی بصری مانند رنگ و لاک و … مناسب و ارزان بوده اما به‌صورت منفرد روکشی کم دوام است. عمده استفاده از این نوع روکش نیز در مبلمان و قفسه‌های کم دوام است. این نوع روکش از کمترین دوام و مقاومت در برابر سایش، ضربه، حرارت ،‌ رطوبت و غیره برخوردار است. باید دقت کرد که د‌ر ایران نیز به نئوپان‌هایی که توسط لترون روکش می‌شوند‌، لترون گفته می‌شود‌ و باید دقت کرد که با MDF روکش شده با لترون اشتباه گرفته نشود.

  1. روکش‌های ترموپلاستیک

این گروه روکش‌های مصنوعی، روکش‌های ساخته شده از مواد ترموپلاستیک هستند که در اثر گرما تغییر شکل داده و قابلیت انعطاف بسیار بالایی دارند. بعضی روکش‌های دیگر از جمله روکش‌های چوبی و کاغذی هم برای روکش کردن سطوح ناهموار و ابزار خورده استفاده می‌شود اما در سطوحی که دارای اختلاف سطح‌های عمیق و زیاد و اشکال برجسته و فرورفته با انحناء‌های متعدد و مشکل هستند فقط می‌توان از روکش‌های ترموپلاستیک استفاده کرد. قابلیت انعطاف این نوع روکش از مزیت‌های کاربردی آنها محسوب می‌شود. این نوع روکش‌ها عمدتاً شامل روکش PVC و ورق‌های آکریلیک است که روکش PVC پرمصرف‌ترین آنها می‌باشد.

الف. روکش پلی وینیل کلراید PVC: فویل‌های PVC در تعداد لایه‌های مختلف، ‌تنوع لایه‌های مختلف، ‌ضخامت‌ها، ‌رنگ‌ها و نقوش مختلف و نیز نقوش برجسته مختلف (صاف، براق، ‌مات، رگه چوبی و …) بسته به نوع کاربرد مورد نیاز تولید می‌شوند و معمولاً شامل لایه‌های پلی وینیل کلراید، ‌لایه آستری و لاک‌های متفاوت هستند. ضخامت این نوع روکش‌ها بین ۲/۰ تا ۳ میلیمتر است.

به علت قابلیت انعطاف‌ این نوع روکش، از آن برای روکش کردن سطوح ابزار خورده با اختلاف سطح زیاد و نیز برای ساخت نوار لبه، ‌روکش کردن پروفیل‌ها، ‌نوار لبه‌های فرم‌دار و فرزخورده استفاده می‌شود. مثلاً روکش کردن درب کابینت‌هایی که دارای ماشین کاری‌های عمیق هستند. همچنین یکی از استفاده‌های منحصر به فرد روکش‌های PVC در ساخت مصنوعاتی است که نیاز به پیوستگی روکش در ابعاد مختلف یک سازه یا به عبارتی نیاز به ایجاد شیار V شکل روی تخته و تاکردن آن باشد،‌ بهترین مثال‌ها در این مواد تولید میز تلویزیون و جعبه بلندگو (باند) است.

روکش‌های PVC را معمولاً در دمای اتاق با پرس‌های غلطکی با استفاده از پاشش چسب‌های کوپلیمری یا چسب اپوکسی می‌چسبانند. در بعضی مواقع چسبهای گرما نرم نیز استفاده می‌کنند. تخته خارج شده از پرس باید روی سطوح صاف برای چند ساعت نگهداری شود تا اتصال بین روکش و تخته توسط چسب تکمیل شود.

تخته‌های MDF ابزار خورده در سطح یا لبه را با استفاده از پرس ممبران با روکش‌ PVC به راحتی می‌توان روکشی کرد. این نوع محصول در ساخت درب کابینت‌ها و لوازم اتاق خواب کاربرد دارد. انعطاف بسیار خوب روکش PVC خصوصاً وقتی که داخل پرس ممبران حرارت می‌بیند باعث می‌شود که بتوان نقوش بسیار ریز و ظریف،‌ ابزار خورده‌های عمیق، اشکال با شعاع‌های کوچک و سخت را با آن روکش کرد.

در این نوع ماشین کاری تنها تخته قابل استفاده MDF است. در این روش سطح و محلهای ابزار خورده را با اسپری چسب پلی اورتان پوشانده و با دمای ۸۵ درجه سانتیگراد پرس می‌کنند.

در سطوح صاف در صورت نیاز می‌توان روکش PVC را به‌صورت نقش برجسته یا دو لایه با دو رنگ و نقش چسباند. در صورت چسباندن دو لایه متفاوت PVC ، ‌لایه رویی را طبق نقشی خاص برمی‌دارند تا حالت دو رنگ زیر و رو نمایان شود. از تخته‌های روکش شده با PVC غیر از مصارف یاد شده در استفاده‌های عمومی مثل مبلمان اداری نیز استفاده می‌شود. این نوع روکش زیبایی روکش‌های لامینت و ملامینه را ندارد. و در برابر حرارت مطلقاً مقاوم نیست. هرچند رویه آن نسبت به آب (خنک) و رطوبت مقاوم است. اما مقاومت در برابر رطوبت بستگی به چسب مصرفی در چسباندن روکش نیز دارد.

این نوع روکش در برابر عوامل مکانیکی مانند سایش و خش و … نیز تا حدی مقاومت دارد. تمیز کردن آن به علت مقاومت سطحی در برابر آب و جنس آن بسیار آسان است و نیز از محاسن آن قابلیت کار آسان با این نوع تخته‌های روکش شده است.

این نوع روکش دوام بالایی ندارد و برای ساخت مبلمان داخلی اداری و … کم دوام هم از آن استفاده می‌شود. استفاده از این روکش در آشپزخانه (به جز در کابینت) توصیه نمی‌شود، ‌مخصوصاً رویه کابینت.

ب. روکش‌های ورق اکریلیک: نوع دوم روکش‌های ترموپلاستیک ورقهای اکریلیک هستند. این نوع روکش‌ها متشکل از هیدروکسید آلومینیوم (تری هیدرید آلومینیوم (ATH)، ‌رزین اکریلیک MMA و رنگدانه‌ها می‌باشد. دامنه ضخامت این روکش‌ها ۳ تا ۱۹ میلیمتر است و وزن مخصوص آنها حدود ۷۷ گرم بر سانتیمتر مکعب می‌باشد.

این روکش‌ها دارای تمام مزایای روکش‌های PVC از جمله فرم‌پذیری و قابلیت انعطاف بسیار بالایی در دمای ۸۰-۷۰ درجه سانتیگراد در داخل پرس ممبران را دارد. ضمن اینکه دارای مقاومت به ضربه، مناسب و نیز قابلیت منحصر به فرد ترمیم‌پذیری است. بطوری که می‌توان سطوح آسیب دیده آن را ترمیم کرد و سطوح ترمیم شده نیز به راحتی قابل تشخیص نخواهد بود. ضمناً حساسیت این نوع روکش نسبت به آتش سیگار و تغییر رنگ در برابر نور خورشید کمتر از پی وی سی PVC است. تنوع رنگ این روکش‌ها بسیار زیاد است.

همانگونه که ملاحظه می‌شود این نوع روکش دارای تمام مزایای PVC و یکسری مزایای بالاتر می‌باشد مورد استفاده آن مشابه به موارد استفاده PVC بوده و با این تفاوت که از این روکش در مصنوعات گرانتر و مرغوبتر استفاده می‌شود.

  1. لمینت‌ (Laminate)

لامینت‌ اصطلاحی عمومی است که به گروهی از روکش‌های مصنوعی شامل انواع HPL,CPL و لامینت فشرده اطلاق می‌شود. این نوع روکش‌ها یکی از انواع پرکاربرد روکش‌های مصنوعی خصوصاً در ایران هستند.

الف. لامینت تحت فشار بالا (HPL: High Pressure Laminate): این نوع روکش متشکل از اوراق کاغذ کرافت آغشته به رزینهای فنولیک در لایه‌های میانی و تحتانی بوده و در لایه سطحی از کاغذ تزئینی آغشته به رزین‌های آمینوپلاستیک مانند ملامین فرمالدئید (MF) تحت فشار تولید می‌شوند.این روکش در ضخامت‌های ۵/۰ تا ۵ میلیمتر و در مواردی بیش از ۵ میلیمتر تولید می‌شوند.

در پاره‌ای از موارد سطح این روکش‌ها با لایه‌های فلزی (آلومینیوم، مس و … ) نیز پوشانده می‌شود. این روکش‌ها به صورت‌های مات،‌ براق و رگه‌دار تولید می‌شوند و با استفاده از چسبهای اوره فرمائید (UF) ،‌ پلی‌وینیل استات PVA و چسبهای تماسی روی اوراق فشرده چوبی مانند MDF چسبانده می‌شوند. در شکل زیر نمونه‌ای از ساختار کلی این نوع روکش دیده می‌شود.

انواع استاندارد HPL ها که به صورت ساده و بدون مواد افزودنی تولید می‌شوند که به هیچ وجه قابلیت انعطاف ندارند و بسیار ترد و شکننده و دارای لبه‌های تیز هستند و به‌صورت ورق در ابعاد مختلف و عمدتاً در ضخامتهای ۷/۰ تا ۵/۱ میلیمتر تولید می‌شوند. به علت عدم انعطاف این نوع روکش‌ها از آنها نمی‌توان در روکش کردن لبه‌های گرد و فرم دار و سطوح ابزار خورده استفاده کرد و نیز ترد و شکننده بودن آن کاربرد این نوع روکش را در سطوح با برشهای گرد محدود کرده است. ‌لذا کاربرد آن در روکش کردن نئوپان بیش از MDF است.

این نوع روکش در برابر رطوبت و حرارت و سایش مقاوم بوده و می‌توان آن را به راحتی و به دفعات با آب یا مواد پاک کننده تمیز کرد. لذا عمده مصرف این نوع روکش‌ها در مواردی است که دوام بسیار زیاد مورد نیاز است. مثل تخت‌ها و لوازم بیمارستانی و آزمایشگاهی، ‌میزهای کارگاهی رویه کابینت‌های بدون ابزار خوری و نیز سایر مصارف عمومی مثل مبلمان اداری به‌صورت محدود، البته ساخت نوع فرم‌پذیر این نوع روکش دامنه کاربرد آن را در رویه کابینت‌های دارای لبه‌های منحنی افزایش داده است، در لامینت‌های تحت فشار بالای نوع فرم‌پذیر HPL روکش‌ها دارای تعداد لایه‌های کاغذ کرافت کمتری نسبت به نوع استاندارد هستند که خاصیت ارتجاعی بیشتری به آن می‌دهد.

در این نوع HPL ورقه روکش با نوعی لاک پوششی مخصوص که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد تا دمای ۲۴۰ درجه سانتیگراد مقاوم می‌شوند. این ویژگی به علت مزایای فوق و فرم‌ پذیری آن روی سطوح دارای لبه گرد چسبانده می‌شود و بعنوان رویه کابینت استفاده زیادی دارد و به علت مقاومت بیشتر در برابر حرارت در کارگاهها و آزمایشگاهها بعنوان رویه میز کار، کاربرد زیادی دارد. این روکش‌ها در دمای ۱۶۰ تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد فرم‌پذیر شده و روی لبه‌های گرد چسبانده می‌شوند. همچنین علاوه بر قابلیت روکش کردن لبه‌ها در حالت محدب از این روکش‌ها درحالات مقعر نیز می‌توان استفاده کرد. انواع کندسوز این روکش‌ها نیز وجود دارند، که با تیمار کردن لایه‌های میانی به مواد فاقد هالوژن یا مواد کندسوز کننده، ‌نقطه اشتغال آنها را بالا برده و کندسوز می‌کنند. این نوع روکش‌ها نیز عمدتاً در داخل هواپیماها، ‌خودرو، ‌ترن قطار، ‌اماکن عمومی و آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها کاربرد دارند.

نوع دیگری از HPL نیز وجود دارد که نوع کفپوشی نام دارد که به دلیل پرداخت ویژه سطوح و استفاده از نوعی لایه پوششی خاص که مقاومت بالایی در برابر سایش و خراشیدگی دارد و دارای دوام و پایداری زیادی است، برای پوشش اوراق فشرده چوبی خصوصاً MDF (با دانسیته بالا) و تولید کفپوش استفاده می‌شود. این نوع روکش‌ها در برابر لکه، اثر سیگار و مواد شیمیایی نیز مقاومند.
مزیت عمده HPL ها دوام بسیار بالا و مقاومت بالای آنها در برابر عوامل خارجی است و از معایب عمده آن انعطاف‌پذیری کم و کاربرد سخت آن بدلیل سختی و شکنندگی آن و نیز گران بودن آن است.

ب. لامینت فشرده: این نوع لامینت شباهت ساختاری با هم گروه خود HPL دارد با این تفاوت که دارای تعداد لایه‌های اضافه بیشتر بوده و تحت فشار بالاتر و ضخامتهای بیشتری تولید می‌شوند و دارای مقاومتهای بالاتر، ‌دوام و پاداری بیشتر در مقابل رطوبت و حرارت و… هستند. پس در مواردی که دوام و مقاومت بسیار بالا مورد نیاز باشد مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند ، ‌سرویسهای بهداشتی ، (خصوصاً عمومی) ، اماکن ورزشی ، کارگاهها و کارخانجات و … و حتی استفاده‌های خارج از ساختمان.

علاوه بر کاربردهای فوق که به عنوان روکش تخته‌هایی چون MDF بودند، ‌انواع ضخیم‌تر این نوع لامینت به تنهایی برای ساخت فیبرهای مدار چاپی ، چرخ دنده‌های صنعتی و واشرهای صنعتی و … استفاده می‌شود.

همچنین به عنوان روکش تخته لایه رویی از نوع کاغذ تزئینی (دکور) در ساخت آن استفاده کرده و در کاربردهای صنعتی کل لایه‌ها از کاغذ کرافت ساخته می‌شود. به این نوع روکش در اصطلاح تجاری در ایران فورمیکا (فورمیکا نام یکی از تولید کنندگان بزرگ این نوع روکش است) نیز گفته می‌شود.

لامینت‌های فشرده (CPL): این نوع لامینت‌ (روکش) در تمام موارد مانند HPL است با این تفاوت که در پرسهای غلطکی پیوسته و به‌صورت رول تولید می‌شود و انعطاف ‌پذیری آن کمی بیشتر از HPL است و به‌صورت پیوسته در پرسهای غلطکی روی تخته (MDF) چسبانده می‌شود و دارای موارد کاربرد و خصوصیات مشابه HPL است.

  1. روکش‌های ملامینه

روکش‌های ملامینه یا LPM پرکاربردترین روکش اوراق فشرده چوبی و خصوصاً MDF در جهان و مخصوصاً در ایران در بین تمام روکش‌های چوبی و مصنوعی است. LPM از کاغذهای تزئینی (دکور) آغشته به چسب ملامین فرمالدئید (MF) که خشک شده تشکیل و به‌صورت مستقیم بدون نیاز به چسب زنی مجدد روی تخته (MDF) چسبانده می‌شود. دامنه بسیار وسیعی از روکش‌های تزئینی در این روش قابل تولید است.

روشهای چسباندن روکش‌های ملامینه روی تخته MDF به دو روش پرسهای طبقه‌ای باستیل کوتاه و روکش زنی پیوسته (روکش به‌صورت رول با پرس پیوسته) است. به علت مشکل بودن و تخصصی بودن پروسه روکش کاری ملامینه و نیز به علت سرمایه‌گذاری بالا و مهمتر از آن ارزش افزوده بالای آن، معمولاً کارخانجات MDF جهان دارای خطوط روکش ملامینه بوده و انواع MDF ملامینه را نیز عرضه می‌کنند. در این روش تنوعMDF تولیدی نیز بالا می‌رود.

برای ملامینه کردن سطح MDF باید سطوح تخته با سنباده ۰۲۱- ۰۰۱ Grit سنباده زنی و صاف شده باشد و نیز عاری از هرگونه عیوب سنباده زنی و غیره باشد. دو طرف MDF باید با یک نوع روکش با گرمای یکسان روکش شوند تا بعداً باعث تاب برداشتن آن نشود. شرایط چسباندن روکش‌های ملامینه معمولاً به شرح زیر است:

دمای پرس ۲۰۰ – ۱۶۰ درجه سانتیگراد

فشار پرس ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلو نیوتن بر متر مربع

زمان ۶۰ تا ۴۰ ثانیه

درصد رطوبت: ۶ تا ۹ درصد برای MDF

بعد از پرس کردن باید تخته روکش شده برای مدتی روی صفحه‌ای صاف نگهداری شود تا خنک شده و دمای آن به زیر ℃ ۵۰ برسد تا در مراحل بعدی دچار مشکل و ایراد نشود.

این نوع روکش با عملکرد و قابلیت بالا در موارد کاربردی که دوام بالای سطوح و مقاومت آن در برابر عوامل خارجی مورد نیاز است کاربرد بسیار دارد .

تفاوت قابل توجه بین MDF ملامینه و نئوپان ملامینه در این است که لبه‌های MDF ملامینه قابل ماشین کاری است که می‌توان پس از ماشینکاری و فرم‌دهی و پروفیل کاری،‌ لبه‌های آن را با نوارهای Soft Form لبه چسبانی کرد.

ضخامت روکش‌های ملامینه بین ۳۵/۰ – ۲۵/۰ میلیمتر می‌باشد و حدود ۵۰% ضخامت آن را چسب MDF تشکیل می‌دهد، ‌البته در انواع روکش ملامینه‌های نرم که برای تهیه روکش به‌صورت رول تولید می‌شود، ‌این مقدار کمتر است. با توجه به ضخامت نازک روکش ملامینه تلرانس ضخامت تخته باید در حداقل بوده و از ۱/۰± میلیمتر تجاوز نکند.

دارا بودن تمام امکانات تزئینی و نیز مقاومت مناسب روکش ملامینه در برابر رطوبت ،آب، ‌حرارت،‌ سایش و … دامنه وسیعی از کاربردهای متنوع را برای MDF با روکش ملامینه ایجاد کرده است و می‌توان در موارد مختلف از جمله مبلمان اداری منزل، درب‌ها و بدنه کابینت، ‌لوازم اتاق خواب و تخت خواب، مبلمان بچه،‌ مبلمان و لوازم دستشویی و حمام، ‌روکوب دیوار،‌ پارتیشن و … از آن استفاده کرد. از روکش ملامینه همچنین نوار لبه چسبانی نیز تولید می‌کنند که هماهنگ با سطح در لبه‌ها چسبانده می‌شود. در واقع می‌توان گفت پرکاربردترین نوع روکش‌ها نوع ملامینه می‌باشد و از نظر قیمت نیز بسیار مناسب و قابل رقابت با سایر انواع روکش‌ها می‌باشد. روکش‌ کاری با روکش ملامینه‌ روی MDF بسیار متداول بوده و معمولاً بسیاری از کارخانجات بزرگ جهان دارای خطوط روکش ملامینه هستند. کار با ورق‌های روکش شده با روکش ملامینه به نسبت روکش‌های HPL آسان‌تر است. این نوع روکش پرکاربردترین نوع روکش مخصوصاً در صنعت MDF است.

سایر روسازی ها

علاوه بر روکش‌ها برای روسازی تخته‌های چوبی و MDF از روشهای دیگری از جمله نقوش منبت کاری، ‌رنگ‌کاری، ‌لاک و الکل و … استفاده می‌شود. می‌توان گفت مهمترین این روشها، رنگ‌کاری و سپس لاک‌کاری است. در این بخش بطور خلاصه مواردی از این نوع روسازی‌ها شرح داده می‌شود.

ورق هایگلاس چیست؟

هایگلاس (های گلاس) نوعی MDF روکش‌ دار است با این تفاوت که روکش آن با یک لایه پلکسی گلاس پوشانده می‌شود. پلکسی گلاس نوعی پلاستیک می‌باشد که ظاهری بسیار شفاف و شبیه شیشه دارد، جنس پلکسی گلاس از نوعی پلی‌کربنات شفاف است. این ماده نسبت به شیشه سبک‌تر و مقاوم‌تر است. ورق‌های هایگلاس معمولاً دارای یک رو می‌باشند که توسط یک لایه سلفون محافظت شده و نمای طرف دیگر سفید ساده از ملامینه و یا کاغذ است. درخشندگی، برجسته‌ترین خصوصیت هایگلاس است و همین مشخصه باعث شده است در بازار محصولات چوبی یک مرتبه در درجه بالاتری قرار بگیرد. زیرا هایگلاس با انعکاس نور و خاصیت شیشه‌ای که دارد هر بیننده‌ای را جذب می‌کند و با ایجاد رنگ‌های براق و زنده، محیط آشپزخانه، سالن پذیرایی، اتاق خواب، دفتر کار و هرگونه دکوراسیون داخلی را تبدیل به محیطی زنده و پویا می‌کند.

هایگلاس بخاطر داشتن لایه‌ای از UV سطحی هموار همراه با بافت‌های گوناگون و یا طرح‌هایی از انواع نقش و نگاره های گل و طبیعت، طرح‌های اسلیمی، طرح‌های ورساچی، طرح‌های مدرن و یا طرح چوب‌های جنگلی نیز دارا می‌باشد. پس بخاطر تنوع زیاد طرح و بافت می‌تواند مورد حسن انتخاب و محبوبیت مشتریان قرار بگیرد .

نظافت هایگلاس نیز بسیار آسان است زیرا UV سطحی صیقلی را ایجاد می‌کند و کافیست با یک دستمال نمدار تمام لکه ها ، چربی‌ها و خاک را از آن زدود و نیازی به صرف زمان و انرژی زیادی برای نظافت آن نیست.

ابعاد مورد استفاده هایگلاس برای کابینت کاران ۲۴۴*۱۲۲ سانتیمتر به ضخامت ۱۷ میلیمتر می‌باشد. در خرید این تخته‌ها باید بسیار دقت داشت تا نوع مرغوب آن تهیه شود. چرا که اگر روکش UV خوبی نداشته باشند در هنگام برش شروع به پریدگی لبه‌ها می‌کند. معمولاً نوع مرغوب آن دارای پشت ملامینه سفید است و برای هر برگ بسته‌بندی مجزا در نظر گرفته می‌شود، تا هنگامی که در پالت بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند آسیب نبیند.

– نقوش منبت ریز

توسط غلطک فلزی روی سطح MDF با فشار، نقوشی ایجاد می‌شود و سپس روی آن رنگ‌کاری انجام می‌شود تا رنگ به‌صورت غیر مسطح و منقوش جلوه کند. عمق نقوش در این روش ۵/۰ – ۳/۰ میلیمتر است.

– نقوش منبت عمیق

در بعضی موارد لازم است که نقوش عمیق‌تری روی سطح MDF ایجاد شود. در این روش با پرسهای گرم که دارای یک صفحه قالب هستند با حرارت الیاف سطح MDF را نرم کرده و سپس با فشار در سطح آن نقش مورد نظر را ایجاد می‌کنند که عمق آن معمولاً ۱ میلیمتر و در بعضی موارد حتی ۶٫ ۵ میلیمتر می‌باشد. سپس این تخته‌ها را رنگمی‌کنند (مایع یا پودری) و به عنوان در کابینت، در منزل و درهای داخلی خانه‌ها و… استفاده می‌کنند.

– رنگ کردن

انواع و اقسام رنگها روی MDF قابل اجرا و متداول می‌باشد، خصوصاً با توسعه کاربرد رنگهای پودری روی MDF این روش رونق بیشتری یافته است و در بعضی مصنوعات چوبی برخی مشتریان کالاهای رنگ شده را ترجیح می‌دهند. خصوصاً با استفاده از روشهای تلفیقی و ‌برجسته‌‌کاری، سطوح نقاشی شده زیبایی را با MDF می‌توان خلق کرد.

– لاک‌کاری

انواع لاک‌ها و مواد شیمیایی با رنگ دانه‌های مختلف به صورت‌هایی مانند رنگی، ‌مرواریدی، متالیک، مرمر و سایر تزئینات دراماتیک نیز قابلیت جوابگویی به مشتریان این سبک از هنر مبلمان را به MDF می‌دهد.

– پرسهای ممبران (بالشتکی، ‌غشائی)

پرس ممبران یک پرس یک طبقه است ‌که یکی از صفحات آن دارای محفظه بزرگی از جنس ماده‌ای قابل انعطاف (مانند سیلیکون یا سایر لاستیک‌های مصنوعی) با ضخامت دیواره ۳-۲ میلیمتری است. در صورتی که این محفظه در صفحه زیری پرس باشد از آب گرم پرشده و اگر در صفحه بالایی تعبیه شده باشد با هوای گرم پرخواهد شد.

با استفاده از این پرس‌ها می‌توان روکش‌های تزئینی مانند فویل‌های PVC یا روکش‌های چوبی و … را روی MDF که قبلاً سطح و یا لبه‌های آن ماشین کاری شده چسباند. معمولاً برای این کار فقط از MDF استفاده می‌شود. چون تنها تخته قابل ماشین کاری است. بیشترین استفاده از این نوع پرس برای تولید دربهای پیش ساخته کابینت و درهای داخلی ساختمان از MDF می‌باشد.

در سطح جهانی روکش‌های ملامینه دارای بیشترین استفاده بوده و بعد از آن به ترتیب روکش‌های چوبی، روکش‌های کاغذی، رنگ، ‌لامینت‌ها و روکش‌های ترموپلاستیک PVC قرار دارند. نسبت مصرف انواع روکش‌ها در جهان مطابق جدول‌های ۱ و ۲ می‌باشد :

جدول ۱٫ مصرف انواع روکش در کشورهای مختلف

ردیف نوع واکنش سهم مصرف به کل
۱ روکش ملامینه ۳۳%
۲ روکش‌های چوبی ۲۷%
۳ روکش‌های کاغذی ۱۸%
۴ رنگ ۹%
۵ لامینت (HPL) ۷%
۶ ترموپلاستیک (PVC) ۶%

جدول ۲٫ مصرف انواع روکش در ایران

ردیف نوع روکش سهم مصرف به کل
۱ روکش‌های چوبی ۲۸%
۲ روکش ملامینه ۲۳%
۳ لامینت (HPL) ۲۰%
۴ رنگ ۱۷%
۵ ترموپلاستیک (PVC) ۸%
۶ روکش‌های کاغذی ۴%

اصطلاحات بازار و نکات مهم خرید

مشخصات یک MDF خوب و مرغوب:

مقاوم در برابر نفوذ آب است، پس از جذب آب حداقل تورم را داشته باشد، ‌انسجام و قدرت آن زیاد است و زود نمی‌شکند، جرم حجمی بالا دارد و پوک نیست، از میزان چسب مصرفی بالایی برخوردار است، مقاومت کششی و خمشی خوبی دارد. قابلیت برش‌کاری و ماشین‌کاری خوبی دارد. در هنگام برشکاری روکش آن در لبه‌های برش خورده نمی پرد.MDF و روکش آن آسیب دیده نباشد. ورق دارای پیچیدگی و اعوجاج نباشد. در تمامی نقاط دارای ضخامتی یکسان باشد.

چگونه MDF مناسب را انتخاب کنیم؟

MDF ها در دو نوع سبک و سنگین در بازار عرضه می‌شوند اگر شما قصد طراحی و معماری داخلی را دارید به سبب ماهیت و خواص MDF سبک باید از این نوع استفاده شود در مرحله اول سازه و طراحی شما سبک‌تر است و به لحاظ اجرایی دست شما در نصب آن بازتر است و همچنین قیمت این MDF ارزان‌تر و به صرفه‌تر می‌باشد. اما اگر قصد طراحی قفسه‌های صنعتی که باید وزن به نسبه بالایی را متحمل شوند را دارید حتما از MDF وزن سنگین استفاده نمایید. از دیگر کاربردهای MDF وزن سبک می‌توان استفاده به عنوان عایق صدا و همچنین ساز‌ه‌های نمایشگاهی و غرفه‌سازی را نام برد.

شرایط حمل و نگهداری کارگاهی

بدیهی است نگهداری از ورق‌هایMDF میبایست در محلی مسقف و فاقد رطوبت و مواد شیمیایی صورت گیرد. همچنین از منابع گرما و آتش و اخگرهای حاصل از جوشکاری می‌بایست دور بماند. این متریال را می‌توان هم به صورت عمودی و هم افقی انبار نمود لیکن در هر دو صورت می‌بایست در سطحی بالاتر از زمین قرار گیرد تا از رسیدن رطوبت به آن جلوگیری گردد. انبارهای بزرگ می‌بایست به سیستم اتومات اعلان و اطفاع حریق مجهز باشد.

نحوه اجرای کلی

کابینت‌های آشپزخانه از سه قسمت زمینی، دیواری و ایستاده تشکیل می‌شود.

ارتفاع کابینت زمینی از ۹۰ سانتیمتر تجاوز نمی‌کند، کابینت زمینی دارای درب، بدنه، پاخور یا پایه و صفحه کابینت است که ضخامت درب همراه با لولا نصب شده ۲ سانتیمتر، عمق و ارتفاع بدنه بترتیب ۵۵ و ۷۲ سانتیمتر، ارتفاع پایه ۱۴ تا ۱۵ سانتیمتر و عرض صفحه ۶۰ سانتیمتر (البته می‌توان در یونیت‌های اپن که عمقی بیشتر از ۴۵ سانتیمتر دارند، از عرض‌های ۶۵، ۷۵، ۸۰، ۹۰ نیز استفاده کرد) تولید می‌گردد. از دیگر کابینت‌های زمینی می‌توان به یونیت‌های کشودار اشاره کرد که با توجه به طراحی می‌توان از دو تا چهار کشو در آنها نصب نمود نکته قابل توجه در این یونیت‌ها استفاده از ریل‌هایی با کارایی خوب و دوام کافی است.

میان کابینت هوایی و زمینی نیز ۵۵ تا ۶۰ سانتیمتر فاصله باید باشد و ارتفاع کابینت هوایی نیز بین ۷۰ تا ۹۰ سانتیمتر متناسب با فضا متغیر است. عمق کابینت نصب شده بر روی دیوار ۳۰ سانتیمتر است که به همراه درب به ۳۲ سانتیمتر می رسد. کابینت دیواری نیز دارای درب به‌صورت ساده یا فلپ، بدنه ، تاج و زیر چراغ یا باند نور عرضه می‌شود. شلف، ویترین و کاور هود نیز جزء کابینت‌های دیواری محسوب می‌شود که فرق بین شلف و ویترین در درب شیشه خور آن است و یونیت هود هم همان‌گونه که از نامش پیداست برای نصب هودهای طرح شومینه بسیار مناسب است و جلوه خاصی را به آشپزخانه می‌بخشد.

کابینت‌های ایستاده که اغلب برای مبله کردن فر، ماکروویو و … یا انبار مواد غذایی به‌صورت طبقاتی یا سبد سوپر استفاده می‌شود، از جمله کابینت‌های زمینی محسوب می‌شود که دارای همان مشخصات است فقط در این نوع صفحه کابینت حذف و تاج نصب می گردد.

جنس بدنه یونیت‌های آشپزخانه MDF، لترون و یا PVC به رنگ سفید می‌باشد. اما تمام زیبایی و دید کابینت به درب پوشاننده آن است که می‌تواند از: چوب، ممبران، هایگلاس، PM، PVC، MDF، لترون و شیشه با فریم آلومینیومی یا MDF ساخته شود.

پرسنل و مدت زمان اجرا

معمولا یک گروه سه نفره شامل استاد کار ماهر و نیمه ماهر و یک کارگر MDF کار در هر روز می‌تواند در حدود ۳ تا ۴ متر طول کابینت را مونتاژ و نصب کند. بدیهی است این زمان شامل اندازه‌گیری اولیه و برش‌کاری قطعات نمی‌باشد.

دستگاه‌های مورد نیاز برای اجرا

جدا از عملیات برشکاری و نوار کاری لبه که نیاز به کارگاهای مجهز با هزینه کرد سنگین برای دستگاه‌های خاص دارد صرفا برای مونتاژ و نصب کابینت در محل نیاز به حداقل یک دستگاه برش کوچک، اره فارسی بر، اره چکشی، پمپ باد، میخ کوب بادی، دریل پیچ‌گوشتی شارژی، و یک جعبه ابزار کامل می‌باشد

هزینه‌ها

معمولا هزینه‌ها شامل خرید ورق حمل به کارگاه برشکاری هزینه برشکاری و فارسی کاری اجرای نوار لبه اسمبل اولیه حمل به محل کارگاه و نصب می‌باشد که به صورت یکجا در قرارداد خرید کابینت همراه با درصد سودی معقول می‌آید. قیمت می‌تواند بر اساس متر طول کابینت یا متر مربع متریال مصرفی محاسبه گردد و به نوع قرارداد بستگی دارد.

هزینه مواد، مصالح و حمل در واحد معمول

در حال حاضر کابینت با متریال‌های مختلف به صورت متر طول کار اجرا شده با قیمت‌های قابل اجراست.

کابینت تمام MDF ایرانی متر طول زمینی و دیواری با ارتفاع ۷۰ سانتیمتر دیواری ۹۰۰,۰۰۰ تا ۱,۱۰۰,۰۰۰ تومان.

کابینت هایگلاس خارجی ۱,۳۰۰,۰۰۰ تا ۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان

کابینت هایگلاس ایرانی ۱,۱۰۰,۰۰۰ تا ۱,۳۰۰,۰۰۰ تومان

در صورت اجرا با ارتفاع ۹۰ سانتیمتر برای دیواری ۲۰ درصد به قیمت اضافه می‌گردد.

هزینه‌های جانبی

هزینه‌های حمل به طبقات، دستگیره‌ها، لولاهای خاص، اکسسوری سینک آبچکان، و نورپردازی را می‌توان به عنوان هزینه‌های جانبی در نظر گرفت.

شرایط جوی مناسب

با توجه با اینکه مصنوعات چوبی معمولاً در کارگاههای سر پوشیده ساخته شده و در محل نصب مونتاژ می‌شوند، معمولاً مستقل از شرایط جوی می‌باشند. لیکن در هنگام حمل به محل نصب در صورت شرایط بارندگی می‌بایست از رسیدن رطوبت به قطعات با استفاده از کامیون سرپوشیده یا پوشاندن با کاور مناسب، جلوگیری کرد.

شرایط نگهداری پس از اجرا

دوده‌گیری آشپزخانه و به ویژه پاک کردن کابینت‌ها و از بین بردن لکه‌های روی آن سخت‌ترین کار برای خانمها می‌باشد. بهتر است برای تمیز کردن درها و اجزای بیرونی کابینت از ابر استفاده شود تا به آنها صدمه‌ای وارد نشود. استفاده از ابر نمدار البته نکته‌ای است که بهتر است از آن بهره ببرید. اگر کابینت‌هایی از جنس MDF دارید به هیچ عنوان برای شستن آن از حجم زیادی آب استفاده نکنید. آب می‌تواند کابینت‌های شما را نابود کرده و مجبور هستید تا دوباره یک دست جدید بخرید. داخل کابینت‌ها را قبل از انداختن روکش‌های پلاستیکی با یک دستمال نمدار گردگیری کنید.

این کار باعث می‌شود تا گرد و خاکهایی که همچنان باقی مانده‌اند پاک شده و دیگر گرد و خاکی در کابینت باقی نمی‌ماند. در تمیز کردن کابینت‌ها می‌توانید یک بار ظرف‌هایی که به مدت زیادی است از آن استفاده نکرده‌اید را بشویید. در این مدت احتمالا خاک زیادی روی آنها نشسته است و ممکن است حاوی عوامل بیماری‌زای مختلفی وجود باشد.

بهترین پاک کننده کابینت MDF پاک کننده‌های چند منظوره هستند که در بازار یافت می‌شود. مقدار کمی از آن روی دستمال زده و با دستمال آغشته به پاک کننده کابینت‌ها را دستمال کرده و سپس با یک دستمال خشک، آن را خشک کنید. سوال دیگر این است که نحوه از بین بردن لکه‌های سمج روغن روی کابینت‌ها است که چهره زشتی هم به آن می‌دهد. برای از بین بردن این لکه‌ها می‌توانید از سرکه یا گاز پاک کن به شیوه‌ای که توضیح داده شد، استفاده نمایید.

برای از بین بردن لکه‌های علامت گذاری شده روی کابینت‌ها از الکل استفاده کنید. مقداری الکل روی یک پارچه کتانی بریزید و به سطح مورد نظر بمالید، سطح برش خورده لیمو را در کمی جوش شیرین فرو کنید تا سطح کابینت را با آن تمیز کنید، با یک اسفنج خیس و یک اسفنج خشک سطح کابینت را تمیز کنید. به هیچ وجه لیمو و جوش شیرین را روی سطح کابینت‌های سنگی مثل مرمر یا استیل نمالید زیرا ممکن است رنگ آنها را بپراند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up